Laatste weken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Tasha Bekkers - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Tasha Bekkers - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Blijf op de hoogte en volg Tasha

21 Juli 2014 | Malawi, Cape Maclear

En hier is mijn laatste blog dan. Na wat vertraging te hebben gehad want ik ben namelijk al vanaf 14 juli thuis. Mijn tijd in het ziekenhuis en mijn tijd van de vakantie zit er alweer op. Ik wil jullie toch nog iets vertellen over de vakantietijd in Malawi want wat was dat mooi zeg!

Nadat we een moeilijk afscheid hebben gehad was het even tijd om lekker te genieten van het mooie Malawi. Onze laatste 2.5 weken gingen in en dus was het tijd om wat van Malawi te zien. Zoals je al kon lezen in mijn vorige blog waren we toen nog in Blantyre bij de vertrouwde lodge Doogles. Wij hebben daar gezeten tot de eerste zaterdag omdat de zus van Maartje ging trouwen en Maartje hier natuurlijk graag bij wilde zijn via skype. Wij hebben ook even mee gekeken en het zag er erg mooi uit.

Zaterdag reden we met een taxi naar Zomba toe. Onze reis werd onderweg een paar keer onderbroken omdat de politie vond dat de auto waar wij in zaten niet op een echte taxi leek. Maar toen Mabelia even ging kijken wat er aan de hand was, was alles al weer goed en konden we onze reis voortzetten. Helaas kregen we onderweg een lekke band en moest die verwisseld worden. Maar ook de extra band bleek lek te zijn. Gelukkig kwam er een mooie en grote auto voorbij rijden waarin 2 hele aardige mensen in zaten en vroegen of wij een lift nodig hadden. Aangezien we niet verder konden met de taxi zijn we bij hun in de auto gestapt. De taxi chauffeur vond het niet erg en zei dat hij zichzelf wel redden. Hij kent allemaal mensen dus dat moest wel goed komen. Deze mensen hebben ons helemaal naar onze lodge gebracht, Packachere lodge en hebben ook een kleine rondleiding gegeven in Zomba zelf. Dit was ontzettend aardig van hun en wij zijn hun ook echt dankbaar. Na het afscheid zijn we lekker buiten gaan zitten in de bamboehutjes. En gelukkig was het mooi weer!

De volgende dag was het zo ver en hebben we Zomba Plateau gelopen. Het was een beetje aan de bewolkte kant maar dat maakte de wandeling niet minder mooi. Toen we eenmaal boven op Zomba plateau waren was het toch eigenlijk wel een beetje koud en waaide het ook wel maar tijdens de wandeling zelf heb je daar niet zo veel last van. Het uitzicht daar was natuurlijk super mooi en ondanks de bewolking zag je in de verte zelfs Mount Mulanje. Na het mooie uitzicht zijn we weer naar beneden gelopen en hebben we verder genoten van Zomba.

De dinsdag zijn we vertrokken naar Monkey Bay. Dit plekje ligt al bij Lake Malawi en is ongeveer een half uur tot één uur van Cape Maclear. We zijn met een mini busje vertrokken naar Mangochi. Deze reis duurde ongeveer 2 uur en het busje zat ook echt propvol maar toch kwamen er steeds meer mensen bij want de mensen die voor het busje werkte vonden zeker dat het busje nog niet vol genoeg zat. Helaas heb ik hier geen foto van.
Eenmaal veilig aangekomen in Mangochi moesten we overstappen naar een ander mini busje. Nadat wij onze bagage hebben gepakt en in het andere mini busje hebben gepropt zijn we vertrokken naar Monkey Bay. De chauffeur wilde ons helemaal naar onze lodge brengen en dit was natuurlijk heel aardig van hem. We verbleven 2 nachten in Monkey Bay bij de lodge Mufasa Backpackers lodge.
We hebben verschillende meningen gehoord over Monkey Bay en de ene zei dat er niks te doen is, helemaal niet mooi is en niet de moeite waard is. Terwijl de andere weer zei dat het wel degelijk mooi is en zeker de moeite waard om er een dagje te verblijven. We hebben er dan toch voor gekozen om het een dagje aan te zien en toch naar Monkey Bay te gaan. En het was maar goed ook dat we zijn gegaan want wat is Monkey Bay, Mufasa lodge mooi! Je bent wel een beetje afgezonderd en er is niet veel stroom maar het uitzicht wat je krijgt is zeker de moeite waard. We hebben besloten om 2 nachten hier te blijven zodat we ook nog iets konden zien van Monkey Bay want er lag een klein eilandje voor ons wat we wel even wilde bekijken en daar kon je ook snorkelen. Je moet van Monkey Bay inderdaad niet zo veel verwachte want het is erg rustig maar dat vonden wij voor 2 dagen fijn. Het personeel wat er werk is erg aardig en ook gezellig. Al met al hebben wij ons daar prima vermaakt maar je moet er niet te lang zitten.

Donderdag zijn wij vertrokken met de boot vanaf Monkey Bay naar Cape Maclear. Dit was me toch een tocht. Misselijk makend om te zeggen haha. Iedereen was zeeziek geworden behalve Yoni, die had nergens last van. Heel af en toe heb ik even om me heen gekeken want het uitzicht was weer erg mooi maar toch hing ik het grote deel met me hoofd over de rand van de boot haha.
De eerste 2 dagen zaten we in Gecko Lounge. De eerste nacht zaten we in een dorm (slaapzaal) met nog 2 andere mensen. De tweede nacht zaten we in een luxere chalet omdat de lodge vol zat en we wel voor 2 nachten gereserveerd hadden. En dus heeft de manager ons voor een vriendenprijs in de chalet gezet. Dit zag er erg goed uit! De logde sowieso zag er al erg goed uit.
Om dit allemaal te kunnen betalen moesten wij allemaal even pinnen maar wat bleek dat er in Cape Maclear geen bank zit en moet je dus ongeveer 2 uur rijden naar een andere stad waar een bank zit. Gelukkig voor ons moest de manager van Gecko Lounge ook naar die stad voor het feest dat weekend en mochten wij mee rijden. Helemaal top toch! Hier zijn wij onderhand de hele dag mee bezig geweest omdat de manager natuurlijk ook andere spullen moest ophalen. Maar het was wel een gezellig dagje en erg aardig dat we mee mochten rijden.
Omdat er dus feest was in Gecko Lounge moesten we verhuizen naar een andere lodge. Gelukkig zaten we niet al te ver weg en konden we gewoon elke avond gezellig weer terug naar Gecko om te eten en te feesten. We hebben 1 nacht overnacht in Eco lodge en 3 nachten in Thumbi view Lodge daarna konden we weer terug naar Gecko Lounge.
De dagen die we hadden op Cape Maclear hebben we goed besteed, heerlijk genoten van de zon en wat activiteiten gedaan onder andere gekanood naar het mooie Thumbi eiland. Hier waren Maartje en ik in het begin niet zo heel goed in. Ook omdat wij de tas met de belangrijkste spullen hadden waren wij bang om te vallen. Saske, Mabelia en Yoni gingen erg goed en hebben de hele tijd gewacht op ons. Wij gingen in het begin ook erg langzaam moet ik zelf zeggen maar het lukte ook niet sneller. Nadat Maartje en ik toch eindelijk zijn aangekomen bij het eiland hebben wij onze kano een mooi plekje gegeven in de rotsen en zijn de andere nog even een stukje verder gaan kanoën om te kijken of er nog een mooi plekje was op het eiland.
Bij het eiland hebben we gesnorkeld en waren er super mooie en super veel vissen te zien. Hele kleintjes maar ook zeker wat groteren. Na wat foto’s te hebben gemaakt zijn we terug gegaan naar het vaste land. Dit keer gingen Maartje en ik als een speer en hingen de andere nog vast in de rotsen. Gelukkig is iedereen veilig weer aan land gekomen.

De dagen gingen steeds sneller voorbij en voor wij het wisten was het alweer vrijdag, 2 dagen voordat het vliegtuig ging. We hadden besloten om vrijdag naar Lilongwe te gaan zodat we zeker wisten dat we op tijd waren voor ons vlucht naar huis.
En ook dit keer hadden we het weer goed voor elkaar en moest de manager van Gecko ook naar Lilongwe en mochten we voor een vriendenprijs met hem mee rijden. Wat hebben we toch weer geluk! We hebben die vrijdag lekker rustig aan gedaan en zijn in de middag vertrokken. Het is ongeveer 5 uur rijden naar Lilongwe en zijn ook een keertje gestopt om nog even van het uitzicht te genieten. De manager heeft ons afgezet bij Korea Garden lodge.
De volgende dag zijn we in Lilongwe nog naar een markt geweest en toen eindigde ons avontuur.
In Korea Garden begon ons avontuur en daar eindigt ons avontuur. Met pijn in het hart nemen wij afscheid van Malawi en van de vele lieve mensen!

Het was een geweldig avontuur waar wij allemaal veel hebben geleerd en veel mensen hebben ontmoet. We nemen in ieder geval veel ervaringen en verhalen mee naar huis. En ook bij het afscheid konden we het niet droog houden en zijn de nodige tranen ook gelaten. Dit avontuur vergeet je nooit meer!
Ik mis Malawi en Malawi zal altijd wel een plekje hebben in mijn hart!

xlieffsss Tasha.

• 22 Juli 2014 - 13:12

Ingrid:

Hoi Tasha,

Wat een prachtig verhaal weer! En ja, wat een avonturen hebt beleefd, leuke en minder leuke. Ik zal je verslagen gaan missen, keek er steeds naar uit.

En zoals je schrijft, Malawi zal altijd in je hart zitten...... ja, dit zul je nooit vergeten.

Dikke kus voor jou....

Liefs Ingrid